BLOG č. 5

Dodnes si pamatuji, jakou radost mi udělal dopis od Aleše Hajíčka, ředitele ZUŠ Teplice. Na začátku mého EMA-roku v rámci programu Rok na hranici jsem si dala tu práci a napsala nespočtu ZUŠ* v českém Krušnohoří
s nabídkou pomoci na cestě k přeshraniční spolupráci. Po půl roce se mi ozval pan Hajíček a byl rád, že moje nabídka stále platí. Jako vhodného partnera pro Teplice jsem vybrala hudební školu ve Freibergu, protože se jedná o podobně velká města a hodinová vzdálenost je přijatelná. Podobné pragmatické úvahy jsou sice fajn, ale na prvním místě nakonec stojí správná chemie mezi lidmi. A ta v tomto případě fungovala od první minuty. Paní Elisabeth Pflüger, ředitelka Středosaské hudební školy, a její kolegové (včetně mladé české flétnistky, která svým přátelským přístupem inspiruje i ty nejmenší děti ve Freibergu) se okamžitě nadchli pro nápady svých kolegů z Teplic a během hodiny byly u kávy naplánovány dva projekty: společný koncert žáků z Freibergu a Teplic v teplickém koncertním sále 16. listopadu 2024 a společné muzicírování ve městě Flöha 21. června 2025.

O tom, jak první projekt ve skutečnosti probíhal, nejlépe vypovídají jeho samotní účastníci:

Naše cesta do České republiky s akordeonovým orchestrem: hudba, společenství a nezapomenutelné okamžiky

V letošním roce měli žáci hudební školy ve Freibergu jedinečnou příležitost zúčastnit se mimořádné koncertní cesty do České republiky. Naším cílem bylo město Teplice – místo s bohatou kulturou a historií. Tento výlet nám poskytl nejen příležitost předvést naše hudební dovednosti, ale také získat kulturní a společenské zkušenosti, které umožnily růst jak orchestru, tak i nám samotným.

Hudební vrchol: koncert v Teplicích

Vystoupení v Teplicích bylo bezpochyby vrcholem našeho výletu. Studenti předvedli náš repertoár zahraničnímu publiku s velkým nasazením a radostí. Jeden z účastníků tento okamžik popsal slovy: „Hrát na pódiu
v Teplicích byl velký zážitek. Měl jsem velkou radost, že můžu koncertovat společně se svými kamarády.“

Tyto zkušenosti jsou nejen příležitostí k uplatnění získaných poznatků, ale také důležitým krokem v hudebním a osobním rozvoji našich žáků. Nadšení publika a zvláštní atmosféra koncertu zanechaly ve všech nezapomenutelný dojem.

Botanická zahrada: příroda jako inspirace

Dalším z highlightů cesty byla návštěva botanické zahrady v Teplicích. Toto místo nabídlo vítanou oddychovou pauzu před náročným koncertem a zaujalo svou rozmanitostí a krásou. Žáci byli nadšeni: „Botanická zahrada mi připadala velmi krásná.“

Společenství a kulturní výměna

Klíčovým aspektem této cesty bylo posílení společenství. Společně strávený čas pomohl žákům se lépe poznat a ještě více sblížit v rámci orchestru: „Byl to velmi pěkný společný zážitek.“

Důležitou součástí cesty byla také kulturní výměna. Přestože byl bohužel kontakt s českými žáky omezený, zůstane snad cílem pro budoucí projekty. Naši žáci byli nadšeni z možnosti získat nové dojmy a poznat jinou zemi.

Sladké poděkování: domácí koláč od rodičů

K mimořádnému úspěchu cesty přispěli rodiče žáků. Domácím koláčem se postarali nejen o dobrou pohodu, ale vytvořili tím i zvláštní atmosféru podpory a společenství. Jeden žák napsal: „Koláč, který rodiče upekli, byl skvělý.“

Taková gesta ukazují, jak důležitá je pro úspěch podobných projektů spolupráce mezi školou, rodiči a žáky.

Hudba spojuje

Tato cesta nám ukázala, jak hudba spojuje lidi různých kultur a staví mezi nimi mosty. Byla to cenná zkušenost, která podpořila nejen hudební dovednosti, ale také naše společenství a kulturní porozumění.

Rádi bychom poděkovali všem, kteří nám tuto cestu umožnili zrealizovat – zejména učitelům, rodičům a organizátorům. S těmito dojmy se těšíme na další projekty, které nám umožní dále růst jako orchestr i jako společenství.

S přátelskými pozdravy
Pavel Klinko 

* V České republice jsou ZUŠ (základní umělecké školy) speciální umělecké a hudební školy, které se zaměřují na vzdělávání dětí a mládeže v oborech hudba, tanec, divadlo, výtvarné umění a design. ZUŠ jsou součástí českého vzdělávacího systému a jsou zřizovány obcemi nebo městy. Nabízejí nízkonákladové vzdělávání a jsou určeny pro děti a mládež ve věku od 6 do 18 let. Absolvování ZUŠ je zakončeno závěrečným vysvědčením, které potvrzuje získané dovednosti a znalosti.

Marta Schreiter